日本最古の芝居小屋 香川県琴平町の金丸座 (国の重要文化財)とは?

◼️金丸座とは?

Wikipedia ↓

https://ja.m.wikipedia.org/wiki/旧金毘羅大芝居

旧金毘羅大芝居(きゅうこんぴらおおしばい)は、香川県仲多度郡琴平町の金刀比羅宮・門前町にある、現存する中では日本最古の芝居小屋。

別名、金丸座(かなまるざ)とも呼ばれ、国の重要文化財の指定を受けている。

●歴史

古くから信仰を集める金刀比羅宮は、江戸時代には金毘羅講など多く参拝者を集め、門前町は琴平が朱印地・天領であることで取締も寛大で、様々な芝居、相撲、操り人形などの興行が行われた。

芝居の興行に仮り小屋がその都度建てられていた(年3回程度)が、当時の大坂道頓堀三座のひとつでもある大西芝居(一説には大阪にあった筑後座とも云われる)を参考にして、1835年(天保6年)に棟上げを行い、翌年完成する。

この金毘羅大芝居には江戸、大坂などの千両役者が舞台を踏み、全国にも知られた芝居小屋であり、また富くじの開札場としても使用された。

明治以降、稲荷座、千歳座、金丸座と名称が変わり、また地回りの芝居小屋や映画館(この際にかけすじが外される)と利用も移り変わった。

映画産業の斜陽に従い、廃館となったため長く廃屋のような状態となる。(場所は現在の位置より参道や金倉川に近かった。現在は琴平町立歴史民俗資料館が建てられている。)

1953年(昭和28年)11月に香川県の重要文化財として指定されるものの、熱心な復元運動も空しく、1964年(昭和39年)には指定を解除された。

しかし、芝居小屋として江戸末期の劇場建築を考える上で重要な建築物として再評価され、1970年(昭和45年)には国の重要文化財として指定を受けた。(この際に名称は旧金毘羅大芝居となった。)修復の必要性や火災などの恐れもあり、文化財として保存を図るために、1972年(昭和47年)には移築復元工事が開始され、1976年(昭和51年)3月に現在の位置(琴平町乙1241番地)へ竣工した。

この移築復元後に、二代目中村吉右衛門、五代目中村勘九郎、二代目澤村藤十郎がテレビ番組「すばらしき仲間」で上演を熱望するなど、上演の機運が高まり、1985年(昭和60年)に第一回の「四国こんぴら歌舞伎大芝居」が公演された。これより年1回、春の定期公演が行われるようになる。

2002年(平成14年)に建物の保存状態と耐震性能を調査を行った際に江戸時代にあった2つの仕掛けの痕跡が発見された。

これにより、2003年(平成15年)に開始されたこの「平成の大修復」では、2つの仕掛けの復元とともに、耐震補強に伴い4つの鉄柱が撤去され、天保時代の造りに近づく内装状態となった。

2003年(平成15年)に工事は完了し、この工事で撤去された鉄柱は記念モニュメントとして生まれ変わった。

◼️金丸座

・日本語

https://www.my-kagawa.jp/point/72/

・英語

https://www.my-kagawa.jp/en/see-and-do/10100

◼️英語版Wikipedia ↓

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Konpira_Grand_Theatre

●概要

The Konpira Grand Theatre (金毘羅大芝居 Konpira Ōshibai), also known as the Kanamaru-za (金丸座) is a restored Kabuki theatre in Kotohira, Kagawa, on the island of Shikoku, Japan.

It was originally constructed in 1835, and is the oldest kabuki theatre in Japan.

Kabuki plays are performed for one month each year, usually in April.

●歴史

History
The theatre was originally built in 1835 and 1836, and takes its name from the nearby Kompira Shrine which is in turn named after the Hindu/Buddhist deity Kumbhira to which the shrine is dedicated.

Prior to its construction, small temporary theatres were frequently built on the site, and doubled as lottery halls.

The design was based on that of the Ōnishi Theatre of Osaka, and the construction costs, amounting to roughly 1000 ryō, were raised by the local geisha community.

The theatre was originally controlled by the Kanemitsu-in, a local Buddhist temple, but in 1877 came to be owned by a man by the name of Kyōhō, an otokodate, wealthy merchant, gang leader, and head of the local fire brigade.

He changed the name of the theatre to the Inari-za (named after the Shintō deity Inari), and ran full-day programs as many other major theatres throughout the country began to cut down and only show selected scenes for a few hours a day.

The theatre was purchased in 1897 by a man by the name of Kawazoe Sadaji, who changed its name to Chitose-za (One Thousand Years Theatre), and sold it three years later.

Kanamaru Genjirō thus obtained the theater in 1900, for 4500 yen, and renamed it once again, to the Kanamaru-za, a name which continues to be used today.

After falling into disuse for many years, and being used as a movie theater for some time, the theatre was designated an Important Cultural Property by the Agency for Cultural Affairs of the national government in 1970, after having been designated as such by the prefecture in 1953.

Following a fund-raising drive which raised over US$2 million, the theatre was restored in 1976 to its Edo periodappearance and moved some 200 meters to a new location.

In late June 1985, a troupe led by Nakamura Kichiemon II and Sawamura Sōjūrō IXperformed the play Saikai Zakura Misome no Kiyomizu (“Reunion Amongst the Cherry Blossoms After the First Meeting at Kiyomizu”) and dance drama Niwakajishi (“Spirited Lion”), at the Kanamaru-za, in a three-day stint following performances at the Naka-za in Osaka.

Kichiemon was impressed with the theatre’s atmosphere and traditional design and amenities, and encouraged other actors to journey to Kotohira.

A month-long program has been produced every spring since, featuring major Tokyo/Osaka actors.

Much of the 1995 film Sharaku, set in 1790s Edo and revolving around the life of ukiyo-eartist 

Sharaku, was filmed at the Konpira Theatre, which stood in for the no longer extant Nakamura-za.

●入り口

There are three entrances into the building.

The ones on the left and right are of normal size, but the central entrance, called the “mouse door” (ねずみ木戸, nezumi kido), is quite small and requires one to crouch in order to enter.

This was an effective form of crowd control in the Edo period, and, along with armed guards, helped prevent anyone from entering without a ticket.[

 While the average commoner playgoer had to use this small nezumi kido, those associated with the Kanemitsu-in used the goyō kido on the right.

The large ōkido on the left was used by members of the samurai class, and others of importance.

●動画: 解説あり。JG 4K 香川 旧金毘羅大芝居 金丸座(重文) Kagawa,Kyu Konpira Oshibai Kanemaruza (Cultural Property)

https://m.youtube.com/watch?v=y1dZKalkJSU

「こんぴら歌舞伎」2023年も見送り 4年連続の中止の反応は 香川・琴平町

●耐震工事完了のニュース

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 * が付いている欄は必須項目です